FLODKRYDSTOGT PÅ RHINEN, 2024
FLODKRYDSTOGT PÅ RHINEN
1. - 9. Juni 2024

For et par år siden havde Mor fortalt om en hyggelig tur, som hun og Bjarne havde haft på en af de tyske floder. Jeg sagde, at det kunne vi da bare gøre igen, men desværre kom en knæoperation i vejen, så først i år kom vi afsted.

Planen var at vi skulle have en overnatning i Kassel, inden at vi skulle stige ombord på båden i Basel. Desværre havde der i dagene inden vi tog fra Danmark været et meget kraftigt regnvejr over Bayern og Baden Württemberg, hvor de store vandmængder gav over en måneds nedbør flere steder på bare ét døgn. Det fik flere distrikter i det sydlige Tyskland til at erklære undtagelsestilstand i flere byer på grund af oversvømmelser og usædvanligt høj vandstand i floderne.

På grund med nogle sluser, valgte kaptajnen på at sejle skibet til Mannheim, så vi kom ikke til Basel, samtidigt var der blevet inført forbud mod sejlads på Rhinen!

Som et plaster på såret blev vi kørt til Strasbourg, hvor vi så byen, inden at vi kørte til Mannheim, og blev indlogeret på båden.

Meningen var, at vi skulle lægge til ved forskellige byer, og der foretage små dagsudflugter med bussen, til forskellige byer. Vi så stadig de byer, som var planlagt hjemmefra, men busturene blev meget længere, og til sidst meget anstrengende og trættende, det var jo ikke en bustur at vi havde bestilt. Desuden var der usikkerheden, om vi overhovedet kom ud at sejle.

Vi skulle bo på skibet Rigoletto, der er et flodkrydstogtskib på 100 m. fra sidst i 80'erne. Der er blever renoveret, og er meget hyggeligt, og vores kahyt ligeså! Vi fik anvist bord, og sad sammen med nogle hyggelige jyder fra varde-området!

Næste dag så vi den hyggelige by Riquewhir.

På trediedagen skulle vi besøge Rüdesheim am Rhein og Koblenz. På grund af de massive oversvømmelser kom vi aldrig til Koblenz. Der var omkørsel flere steder, og på broen til Koblenz, måtte der ikke køre busser. I starten var det spændende at køre langs Rhinen, og se på oversvømmelserne, det var også sjovt at blive omdirigeret til at køre i bjergene, men på et tidspunkt måtte chaufføren se i øjene, at vi ikke kunne komme til Koblenz, selv om at han gjorde, hvad han kunne. Det blev en meget lang dag i bussen!!!

Næste dag var der gode nyheder: vi kunne sejle! Endelig ud på bølgen blå - men glæden varede kort. Vi nåede ikke længere end til Mainz, før vi måtte lægge til, da der var problemer med vandstanden, og med at komme under broerne længere oppe ad floden!

Heldigvis kunne vi allerede næste dag komme videre, så massevis af andre cruisebåde og fragtbåde kom ud på floden og afsted!!!

De første dage på turen, havde vejret været lidt gråt, men da vi forlod Mainz, var det i høj solskin, og heldigvis sejlede vi på den smukkeste del af Rhinen i fuld sol, drinks på soldækket med resten af selskabet!!!!

For at kunne udføre den sidste del af turen, som planlagt, måtte vi sejle non-stop om natten også. Det betød, at to byer måtte springes over, det var ærgerligt, for dem ville jeg gerne have besøgt!

Vi kom til Rotterdam inden vi lagde til for natten i Schoonhoven. Næste dag sejlede vi til Amsterdam. Mens at vi var i Amsterdam, blev båden sejlet til Leyden, hvor vi havde vores sidste nat.

Selvom det ikke helt blev det flodkrydstogt, vi drømte om, synes jeg nu alligevel at det var en god tur. Vi fik set og oplevet en masse, spist godt osv. Og det var dejligt atter at være på ferie med min 'gamle' Mor!
Klik her for at få dit eget GoMINIsite