SKRUEBARKEN CASTOR
SS Castor blev bygget i 1886 på Skibsbygmester O.M. Olsens værft i Arendal i Norge. Skibet var en kravelbygget* dampbark i eg og fyr, 1 dæk og tre master.
På grund af konkurs, blev Castor først færdigbygget i 1889, da hun blev købt af O.B. Sørensen.
I 1893 blev hun atter solgt, denne gang til A/S Oceana i Sandefjord, hvor hun allerede året efter deltog i den norske opdagelsesrejsende Carl Anton Larsen første arktiske ekspedition, hvor hidtil uopdaget land blev opdaget; Foyn Kyst, Robertson Island og Oscar II's Land.
I Februar 1896 blev hun købt af Den Kongelige Grønlandske Handel, som erstatning for Skruebarken Hvidbjørnen, som var blevet knust af isbjerge, den 12. April 1895.
Den 15. Marts 1896 sejlede Castor første gang fra København til Julianehåb, og returnerede sikkert to måneder senere.
Den 21. August 1896 sejlede hun for anden gang til Grønland med en 20 mand stor besætning, og ankom til Julianehåb den 28. September 1896. I den følgende uge blev hun losset og lastet med grønlandske varer.
I Julianehåb steg 5 passagerer ombord, her i blandt min tip-tip oldemor Agnes Kirstine Johanne Rassow, og to af hendes børn, som skulle hjem til Danmark for at gå i skole.
Kl 18 den 7. Oktober 1896 afsejlede Castor mod Danmark - første stop var Angmagssalik. Castor blev sidst set ved Nanortalik.
Da Castor efter flere måneder ikke var ankommet til København, antog man at hun var blevet nødt til at blive i Angmagssalik vinteren over. Først i sommeren 1897 fik man besked fra Angmagssalik, at Castor havde været dér og var afgået kort efter.
Man antog at Castor blev skruet ned af isen ved Kap Farvel, selv om rygtet sagde, at skibet var brændt, da der havde været brand i dets kulbunker på vej op til Grønland.
*Kravelbygning er i skibsterminologi betegnelsen for en skrogkonstruktion hvor de langsgående planker ("bord") ligger kant mod kant
|
|
|